Yaga chante Barbara
Po kilku wizytach w warszawskiej Rampie i na wielu innych scenach, autorski spektakl muzyczny Jadwigi Kowalik z Teatru Piosenki Francuskiej zagościł w Olkuszu. Brawami na stojąco publiczność nagrodziła pełne emocji, poruszające i finezyjnie zinterpretowane, najznakomitsze utwory z bogatego dorobku Monique Serf „Barbary”, wybitnej i wciąż zbyt mało w naszym kraju znanej poetki, kompozytorki i piosenkarki.
Kim była Barbara? Dość wspomnieć, że jej dokonania muzyczne i zaangażowanie w charytatywne przedsięwzięcia uhonorowane zostało Grand Prix du Disque oraz najwyższym francuskim odznaczeniem – Legią Honorową. Występowała m. in. w paryskiej Olimpii i nowojorskiej Metropolitan Opera, współpracowała z takimi sławami, jak Jacques Brel i Georges Brassens. Ale przede wszystkim była niezwykle wrażliwą kobietą i artystką. Nie bez wpływu na jej osobowość były z pewnością bolesne doświadczenia dzieciństwa w czasach wojny. Żydowskie pochodzenie wymuszające życie w ukryciu i nieustannym strachu, a także krzywdy wyrządzone przez własnego ojca. Przeżycia, również późniejsze, dorosłej już kobiety odcisnęły na jej twórczości odczuwalne w każdej strofie piętno. Piosenki Barbary są prawdziwymi, bardzo osobistymi i lirycznymi opowieściami.
Fascynacji jej twórczością uległa podczas pobytu w Paryżu, rozpoczynająca swą artystyczną drogę polska piosenkarka Jadwiga Kowalik. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, a później, dzięki stypendium rozwijała swój talent w prestiżowym Conservatoire Mobel. W Paryżu poznaje kompozytora Norberta Chiche, co owocuje nagraniem teledysku do piosenki Cracovie i udziałem w słynnych targach płytowych MIDEM w Cannes. Po powrocie do kraju występuje na Festiwalu Piosenki w Sopocie i w telewizji. Znów wyjeżdża do Francji, gdzie zaprosił ją Gilles Pellegrini. Podczas tego pobytu Jadwiga Kowalik ulega fascynacji twórczością Barbary, opracowuje jej piosenki. Śmierć Monique Serf skłania polską piosenkarkę do opracowania muzycznego spektaklu. Połączenie największych utworów i spisanych wyznań, swoistej „spowiedzi” Barbary zabrzmiało w olkuskim Centrum Kultury i podobnie, jak w wielu innych miejscach pozostawiło wrażenia, które nie przemijają wraz z zakończeniem koncertu i opuszczeniem sali. Mimo językowej bariery (piosenki śpiewane są po francusku), mimo niełatwych w odbiorze kompozycji, z pewnością „Nocny lot”, „Gottingen”, szczególnie zaś „Czarny Orzeł”, na długo pozostaną w pamięci słuchaczy.
Jadwidze Kowalik na akordeonie akompaniował Walentyn Dubrowskij.
Spektaklowi „Barbara” patronuje Konsulat Generalny Francji w Krakowie oraz Urząd Miasta Kraków.